Tel: 0547 - 26 16 65

Leads genereren in de maakindustrie

Leads genereren in de maakindustrie

17 november, 2022

Categorie: ' Advies '

Regelmatig helpen wij klanten met leads genereren in de maakindustrie. Maar wat is leadgeneratie precies? En hoe pak je dat op een praktische manier aan?

Kort gezegd omvat het leads genereren alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Een lead is dus een potentiële klant die geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

 

Strategische overwegingen

Je zou kunnen denken dat er op dit moment misschien helemaal geen aanleiding is om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Immers, veel bedrijven in de Nederlandse maakindustrie hebben  overvolle orderboeken en kampen met een personeelstekort. Dus is er eigenlijk helemaal geen ruimte voor nog meer nieuwe klanten….

Maar misschien is dit juist ook een goed moment om te gaan werken aan de kwaliteit en winstgevendheid van je klantenbestand. Of om de kansen voor jouw bedrijf en expertise in een nieuwe markt te verkennen. Twee voorbeelden van strategische keuzes, waar leadgeneratie, mits goed voorbereid, kan helpen bij de concrete vertaling van een nieuwe strategie.

 

Meer leads genereren

Het genereren van leads (“lead generation”) in B2B in het algemeen gebeurt tegenwoordig meestal met een mix van verschillende marketinginstrumenten. Naast vakbeurzen, netwerken en telemarketing zijn email-marketing, social media, SEO en content marketing steeds belangrijker geworden.

Deze mix komt ook terug in de onderstaande infographic (Outfunnel: “Lead Generation: a guide to lead generation strategies for 2021 and beyond”, juli ’20). Deze zet de meest gebruikte manieren van lead generation in B2B op een rijtje .

 

leadgeneratie in de maakindustrie

 

 

Hieruit blijkt dat relatief klassieke methodes als telemarketing en vakbeurzen voor B2B nog steeds belangrijk zijn in vergelijking met de nieuwere inbound marketing kanalen. Uiteraard zijn er verschillen tussen branches. Maar ook wij geloven dat zeker in de maakindustrie deze klassieke methodes nog steeds heel effectief zijn voor het genereren van leads. En dat vooral juist de persoonlijke contacten essentieel zijn bij de vaak lange verkooptrajecten tussen klanten en toeleveranciers.

Bij nieuwe leads genereren is natuurlijk niet alleen het aantal leads bepalend; eigenlijk is de kwaliteit ervan nog belangrijker. Veel methodes voor het generen van leads zijn echter passief en reactief: je hebt eigenlijk maar beperkt controle over wie jouw website of beursstand bezoeken. Er is vaak veel “ruis” met slechte leads tot gevolg.

Voor kwalitatief goede leads is daarom meer grip op het leadgeneratieproces nodig: eigenlijk wil je het proces omdraaien en proactief leads genereren. In door jou gekozen branches en landen, en goed bij jouw bedrijf en producten passend!

 

Praktische aanpak

Maar hoe pak je dit op een praktische manier aan? Vaak ontbreekt in de maakindustrie de tijd en ook de investeringsruimte voor dure en ingewikkelde processen en tools.

Wij bieden hiervoor een goed alternatief met een praktische en kosteneffectieve aanpak die begint met het bepalen van criteria waaraan jouw leads moeten voldoen, zoals:

  • In welk marktsegment
  • Geografische locatie
  • Bedrijfsgrootte
  • Welke componenten zijn er nodig voor hun producten

 

Vervolgens brengen we relevante bedrijven én bijbehorende beslissers in kaart met behulp van  websearch, social media (LinkedIn), brancheorganisaties en ons eigen netwerk.

Hierbij is de vraag welke beslisser je wilt spreken essentieel. Welke afdelingshoofden bij de klant zijn voor jou het belangrijkst en het meest betrokken bij de keuze van nieuwe leveranciers?

Het resultaat is dan een lijst met 20 tot 50 potentiële klanten in het gekozen marktsegment en met de volgende informatie:

  • Algemene bedrijfsinformatie: NAW-gegevens, tel. nummer, website, activiteit
  • Namen en contactgegevens van relevante contactpersonen die verantwoordelijk zijn voor inkoop, techniek, productontwikkeling en/of directie

De resultaten leveren we aan in een “bellijst” in een praktisch Excel format, waarmee effectieve follow-up met (telefonische) acquisitie gemakkelijk wordt gemaakt.

 

Wil je ook goed voorbereid nieuwe leads genereren en meer weten over onze aanpak, bel dan naar 0547-261665, of mail naar info@jaarsmalebbink.nl