Het belang van strategische marketing
“Waar is de strategische marketeer?” las ik laatst in de Marketingtribune (29 januari 2019) en ik had hem op LinkedIn ook al voorbij zien komen. Tsja, waar is de strategische marketeer? Hier in Twente zou ik zeggen, daar zitten er twee. Eentje met een zware achtergrond in de maakindustrie met een universitaire opleiding in Delft als vliegtuigbouwer en eentje die Geschiedenis studeerde aan de Rijksuniversiteit in Groningen en zich opleidde tot strategisch marketeer met een bulk werkervaring in de FMCG. Ondergetekende dus. Maar veel interessanter is de vraag: wat is eigenlijk strategische marketing? En waarom weten we dat kennelijk dus niet meer? Want ik ben het volkomen met Leendert de Jong SMP, de schrijver van het genoemde artikel, eens dat strategische marketing misschien minder sexy is dan online, agile en scrum etc, maar zeker niet minder noodzakelijk en wenselijk, juist in deze tijd.
Je hebt helemaal gelijk Leendert, strategische marketing is de kern van ons vak! Dat we de afgelopen jaren van verdergaande digitalisering van ongebreidelde mogelijkheden om te communiceren, steeds meer en beter kunnen targetten, kunnen remarketen, kunnen volgen wie wat wanneer opent en leest, betekent toch nog niet dan we niet eerst moeten nadenken wat we aanbieden, voor wie we welk probleem oplossen en waarom wij dat dan beter kunnen dan de concurrent? En vooral duurzaam beter kunnen dan de concurrent zodat we ook bestaansrecht hebben met ons bedrijf? Het komt feitelijk steeds neer op de 3 vragen: Wat is de huidige situatie? Waar gaan we spelen? Hoe gaan we winnen? Pas als je dat weet, pas als je weet welke behoefte je van je klant of het nou in b2b of in b2c is, dan pas kun je gaan nadenken over welke communicatiestrategie het beste is, welke media daar het best bij passen. Of dat alleen online moet zijn, of dat je jouw doelgroep toch vooral op die vakbeurs persoonlijk treft. Of een combinatie van beide. Ik merk dat ik nog heel vaak moet uitleggen wat mijn vak inhoudt, wat doet dan een strategisch marketeer? Mensen denken toch vaak aan de reclame, aan communicatie. Uiteraard kan ik een goed onderbouwd marketingcommunicatieplan schrijven, maar het gaat mij met name om alle stappen die eraan vooraf gaan.
Wat zijn dan die stappen?
Wat is de huidige situatie?
Dat bekijken we met een goed uitgevoerde SWOT analyse, en om dat goed te kunnen doen, heb je tijd en data nodig, dat doe je niet op een achternamiddag. Je wilt weten hoe het bedrijf er intern voorstaat, maar zeker ook wat de situatie extern is. Wat het tegenwoordig agile maakt en je organisatie dus wendbaarder, is dat we dat niet meer alleen op vaste planmomenten doen, maar feitelijk continu. Ga er maar aanstaan! We komen nog regelmatig tegen dat het helemaal eigenlijk NIET gebeurt, te druk met de huidige business, geen tijd om na te denken over de middellange, laat staan lange termijn.
Waar gaan we spelen?
Wat zijn de markten waarop wij echt wat te bieden hebben? Waar hebben wij een duurzaam concurrentievoordeel? Hoe kunnen we dat uit nutten? Waar betalen onze klanten nou echt graag (meer) voor? Hoe helpen we ze het best? Zijn er nog “unmet needs”? Hebben we ook de verwachte toekomstige acties van onze concurrenten scherp in beeld? Welke trends zijn belangrijk?
Hoe gaan we winnen?
Wat is dan ons speelveld, en hoe winnen we daarop? Wat moet ons aanbod in termen van prijsstelling, dienstverlening, kortom onze propositie zijn? En dan komt hij pas eindelijk, de communicatie: hoe vertellen we onze klanten dat we er zijn, wat we te bieden hebben. Waar vinden we onze klanten? Waar zoekt onze klant ons? Welke social media zijn nuttig en welke absoluut niet relevant?
Wendbaarheid
Ik kan me een oproep op LinkedIn van al een hele tijd geleden herinneren, een jonge dame meen ik die was afgestudeerd in Online marketing en die hulp vroeg over de basis marketing vragen…..Om maar aan te geven hoe zeer dit leeft ook bij de jongere generatie van pas afgestudeerden. Agile is je organisatie wendbaar maken en in deze tijd van heel snelle veranderingen ook een absolute noodzaak. We hebben de crises nog vers in ons geheugen, nu is de economie weer dusdanig op stoom, dat dit ons weer voor totaal andere uitdagingen stelt. Dus wendbaarheid is zeer zeker heel belangrijk, maar wat mij betreft altijd vanuit de eigen kracht, de eigen beste positie in de markt, met het oog op het beste toekomst perspectief en altijd, altijd gezien door de bril van de klant. Dat is het enige bestaansrecht van welke organisatie dan ook, het duurzaam beter doen, winstgevende groei, met respect voor mens en milieu. Dat is wat mij ten zeerste drijft en waar ik graag onze kennis over deel.
Masterclass
Mocht jij van mening zijn dat je wel wat bijgespijkerd kunt worden, of heb je net als mijn partner en ik een achtergrond in een heel andere discipline maar ben je wel met ons prachtige vak bezig, dan hebben wij een mooie Masterclass voor jou ontwikkeld waar we je met plezier en passie voor ons vak leren over wat Strategische Marketing nu echt is en waarom het zo belangrijk is dat je alle stappen onderbouwd zet, alvorens je een mooie media campagne lanceert. Het blijft niet alleen bij theorie, want je gaat aan de slag met je eigen praktijkcase. Voor meer info bel met Sonja 06-55980388 of Thijs 06-10922931 of kijk op Masterclass Strategie – een praktische aanpak voor je bedrijfsstrategie (jaarsmalebbink.nl)