Tel: 0547 - 26 16 65

Concurrentieanalyse: Wie is de Uber in jouw markt?

Concurrentieanalyse: Wie is de Uber in jouw markt?

18 maart, 2024

Categorie: ' Strategie '

Wie is de Uber in jouw markt?

Om je aanbod en onderscheidend vermogen scherp te krijgen en te houden is het goed om regelmatig een actueel overzicht van je concurrentie te maken.

Ook in de maakindustrie gaan ontwikkelingen steeds sneller. Zo kunnen de gedeeltelijke terugkeer van productie naar West-Europa en de automatisering en digitalisering van productie grote impact hebben op je concurrentiepositie.

Een goede concurrentieanalyse is daarom belangrijker dan ooit! En daar hoort ook de bovenstaande, beetje aparte, maar uiterst actuele vraag bij!

Bedrijven als Uber en Airbnb hebben met hun “disruptive” aanbod en verdienmodellen complete sectoren radicaal veranderd. Maar ook in de Nederlandse maakindustrie zijn er nieuwe spelers die traditionele sectoren behoorlijk hebben opgeschud. Een sterk voorbeeld is 247TailorSteel dat met haar Sophia® portaal het letterlijk mogelijk maakt om 24 uur per dag, 7 dagen per week op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen online te bestellen.

Dus: wie is de Uber in jouw markt? Maar ook: wie zijn jouw belangrijkste traditionele concurrenten?

 

Praktische aanpak

In een goede concurrentieanalyse hoef je natuurlijk niet alle mogelijke concurrenten in kaart te brengen; dit is ook onmogelijk, als je beseft dat er in Nederland bijvoorbeeld honderden kunststofverwerkende en meer dan tienduizend metaalverwerkende bedrijven actief zijn!

Beperk je liever tot de tien tot vijftien relevante concurrenten die je regelmatig tegenkomt op jouw “speelveld” van producten en klanten.

En probeer dan een overzicht te maken aan de hand van o.a. de volgende vragen:

  • Wie zijn onze grootste concurrenten?
  • Wat is hun omzet, winstgevendheid en marktaandeel?
  • Wat zijn hun belangrijkste producten en competenties?
  • Aan welke marktsegmenten, klantgroepen en welke geografische markten leveren zij?
  • Wat is in het kort hun strategie en onderscheidend vermogen?
  • Wat zijn hun relatieve sterktes en zwaktes?
  • Aan welke innovaties en nieuwe producten werken zij?
  • Waar precies zitten zij in de keten en bewegen ze voor- of achterwaarts hierin?

 

Naast deze directe concurrenten is het belangrijk om ook te kijken naar de dreiging van “substituten”,  dus alternatieve oplossingen of technieken (3D-printen bijvoorbeeld!) waarmee je jouw producten en die van je directe concurrenten kunt vervangen. Én dus naar de Uber in jouw markt: nieuwe spelers die plotseling opduiken met hun nieuw aanbod en verdienmodel.

Een belangrijke valkuil in de concurrentieanalyse is het te breed maken van het speelveld aan concurrenten. Probeer ze daarom te koppelen aan je belangrijkste Product-Markt Combinaties. Vaak blijkt dat je dan met maar een handvol echte concurrenten per PMC te maken hebt.

 

Handige informatiebronnen

Wat zijn dan handige informatiebronnen voor je concurrentieanalyse? Uiteraard zijn dat de websites van je concurrenten zelf, maar ook vakbeurzen met bijbehorende (online) catalogus, en natuurlijk de  websites en ledenlijsten van brancheorganisaties.

Een andere bron dichterbij zijn uiteraard je eigen klanten waar je regelmatig contact mee hebt. Maar ook een analyse van je uitgebrachte offertes kan veel inzicht geven: welke win je? Van wie en waarom? En welke heb je onlangs verloren, van wie en waarom?

Wanneer een concurrent een nieuwe eigenaar of directie krijgt, is dit ook een belangrijk signaal; bijna altijd volgen dan strategiewijzigingen die invloed hebben op jouw concurrentiepositie.

Probeer dan ook om van je concurrentieanalyse een regelmatige activiteit te maken. Immers, de uitkomsten ervan kunnen helpen om op tijd je strategie aan te passen en met aanpassingen in bijvoorbeeld je positionering en je productportfolio je concurrentievoordeel te behouden!

 

Ook aan de slag met je eigen concurrentieanalyse? In onze Masterclass Strategie en Online Training Strategie besteden we er ruime aandacht aan.

Wil je meer informatie, bel dan 06-10 922931 of mail naar info@jaarsmalebbink.nl